Hoe gezond is melk in de koffie?

Leestijd: 3 minuten

Of je nu een fanatieke koffiedrinker bent of niet, de geur van een goede kop koffie is toch echt wel genieten. Vooral in de ochtend zijn we er gevoelig voor, want de meeste koffie drinken we tussen 8 uur ’s ochtends en 12 uur ’s middags. Voor cappuccino geldt die tijd al helemaal, volgens goed Italiaans gebruik. Want een cappuccino na het middaguur kan eigenlijk niet wanneer je het strikt neemt. Maar hoe zit dat nu eigenlijk? En wat heeft het met gezondheid te maken?

De gedachte achter deze cappuccino-gewoonte is dat na een warme maaltijd de melk van de cappuccino te zwaar op de maag ligt. Dat geeft natuurlijk geen lekker gevoel.

Mineralenmagneet in koemelk

Dat komt doordat koemelk lastig te verteren is en dat merk je dan vooral na een maaltijd. Want niet alleen de melk is lastig te verteren, het zorgt er ook voor dat je hele maaltijd minder goed verteert. Met een opgeblazen gevoel als gevolg. Dat opgeblazen gevoel merk je vaak wel, maar er gebeurt nog meer, wat je niet direct opmerkt. De stof fosfaat, wat in melk zit, trekt mineralen aan als een magneet. In plaats van dat je lichaam de mineralen opneemt, vormen ze samen een pakketje en gaan zo je lichaam uit. Doe jij nou hard je best om gezond te eten, dan is dat dus hartstikke zonde van die mineralen die je wel hebt gegeten, maar niet hebt kunnen opnemen.

Koffiemelk, gezond voor elk?

Even een half uurtje wachten tot na je eten én biologische (koffie)melk gebruiken waar minder fosfaat in zit, helpt al voor een betere vertering. Zo kan jij toch gewoon genieten van je cappuccino, latte macchiato of caffè latte.

Meer invloeden van melk op je lichaam

Voor je gezondheid is het gebruiken van biologische (koffie)melk een beter idee. Het bevat minder transvetten, zoals in koekjes, gebak, snoepjes, margarine, frituurvet et cetera. Daar loopt je lichaam niet lekker op. Ze zorgen voor stugge cellen door heel je lichaam, waardoor allerlei lichaamsprocessen moeizamer lopen, met als gevolg een grote variatie aan mogelijke gezondheidsklachten en ziekten. De stugge cellen in je hersenen zorgen dat je minder flexibel in je gedrag en denken bent. Zo heeft wat je eet en drinkt dus zelfs invloed op hoeveel jij van afwisseling houdt en hoe jij met verandering omgaat.

Vervang je koffiemelk voor plantaardige melk

Wil je nou nog een stapje verder op de koffiemelk-gezondheidsladder, dan kies je voor plantaardige melk zoals kokosmelk, havermelk of amandelmelk. Van deze ‘melk’ krijg je geen gedoe met vertering, er zitten geen transvetten in en zijn eigenlijk alleen maar goed voor je gezondheid. Win-win-win. Van deze drie gezonde opties schuimt havermelk het beste, maar ook een combinatie van kokosmelk en amandelmelk is erg lekker.

Cheers!

Evelien Lems

Health Coach bij Pure Living

 

Meer blogs over gezondheid:

Koffie en gezondheid: je bent wat je eet en drinkt

Afvallen door slim koffie drinken

 

Labels:

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden in onze privacy- en cookieverklaring