Koffie succesvol in de marketingmix, van 4P's naar de 5e K?

Koffie succesvol in de marketingmix

Koffie als marketingtool… wij zouden het bedacht kunnen hebben. Maar eerlijk is eerlijk, die eer is voor Wesly Truijen van RenewMyID. Een reclamebureau dat onconventionele websites bouwt doordat ze niet uitgaan van de wensen van de opdrachtgever, maar juist van die van de doelgroep. Een unieke aanpak, net als dat ze hun eigen marketingdiensten uniek aanbieden. Zoals met koffie die ze presenteren via een uitgebreide menukaart.

Cappuccino’s?

Die uitgebreide keuze was er niet altijd. RenewMyID begon in een klein pand met twee man en een Senseo. Dat was prima tot ze verhuisden naar een groter pand. Direct vroegen klanten om cappuccino’s, espresso’s of andere luxere koffiesoorten. Dat moesten ze ook bieden, vond Wesly en hij nodigde drie koffieleveranciers uit. Met de eerste was al meteen een klik; persoonlijk en informeel maar wel serieus. Net als RenewMyID.

Kwaliteit van Fortune’s koffie

“Ik drink geen koffie, dus succes!”. Ondanks deze bijzondere eerste kennismaking wist koffieleverancier Stefan Ras uit de regio Valkenswaard toch direct Wesly te overtuigen van de kwaliteit van Fortune’s koffie en koffieautomaten. Met veel opties in koffiesterktes, koffiesoorten en een goede smaak, beoordeeld door zijn collega’s, werden de andere koffieleveranciers afgebeld voordat ze überhaupt op gesprek waren gekomen. Wesly had zijn koffieman gevonden.

Koffie in het CRM-systeem

Een bedrijf dat de klanten van zijn opdrachtgevers centraal zet wil dat zelf natuurlijk ook doen. En dus is de koffie bij RenewMyID een vast onderdeel in hun marketingaanpak. Zo zijn alle koffiesoorten en theesmaken gepresenteerd op een uitgebreide menukaart in de vergaderruimte. De nieuwe website zal een interactieve menukaart met de koffiesmaken tonen zodat bij het aanvragen van een kennismakingsgesprek, de nieuwe klant kan aangeven hoe hij zijn koffie het liefste drinkt. En bestaande klanten worden helemaal op hun wenken bediend; van iedereen staat in het CRM-systeem de favoriete koffiesoort opgeslagen zodat die bij binnenkomst al klaar staat. Hier is het dus echt ‘Eerst Koffie’.

Koffie gecombineerd met de marketingaanpak

Wij geloven dat koffie mensen verbindt. En bij RenewMyID zien we dat het ook zo werkt. Of zoals Wesly het zegt: “Jullie koffie gecombineerd met onze marketingaanpak werkt super!” Met nu acht mensen zetten ze deze persoonlijke, onderscheidende aanpak voort waarbij goede koffie, precies zoals de klant dat wenst, een belangrijk onderdeel is. Koffie die Fortune Coffee mag leveren. En daar zijn wij best trots op.