Koffiegolven; de trends in het koffiedrinken

Leestijd: 4,5 minuut

De koffie zoals je die nu drinkt, is waarschijnlijk heel anders dan hoe je het vroeger dronk. Of hoe je je ouders koffie zag drinken. Koffie kent net als zoveel andere producten, trends. Ook wel coffee waves of koffiegolven genoemd. Wij doken in deze golven van de koffieontwikkeling en ontdekten dat we eigenlijk hartstikke trendy zijn!

Pruttelende kannen koffie

Koffie kwam in de 17e eeuw naar Europa en werd vooral geschonken in koffiehuizen. Maar dat veranderde vanaf het begin van de 20e eeuw. Ontwikkelingen als filterkoffie die vacuüm verpakt kon worden, maakte dat steeds meer mensen gewoon thuis koffie gingen zetten. Hiermee begon de eerste golf waarin koffie een massaproduct werd en de smaak van ondergeschikt belang was. De kan koffie die ’s ochtends werd gezet, stond urenlang op een warmhoudplaatje te pruttelen zodat iedereen makkelijk en snel een kopje koffie kon pakken. Of dat nu in een café was, de sportkantine of bij oma thuis.

Koffieketens en meer kwaliteit

De tweede koffiegolf ontstond rond 1990 toen koffie meer een sociale activiteit werd. Bekende koffieketens uit het buitenland zoals Starbucks, lieten zien dat koffie iets was om van te genieten. Met bijzondere smaakjes en verschillende soorten koffie zoals de espresso. De barista kwam om de hoek kijken net als de koffie die je mee kon nemen. Een logisch gevolg van deze ontwikkeling was dat de kwaliteit van koffie ook belangrijker werd.

Eerlijke koffie en specialty coffees

Met de focus op kwaliteit kwam ook langzamerhand de hele koffieketen in beeld. Van boon-tot-koffiekop zeg maar. Daarmee werd de eerlijke handel in de koffie-industrie ineens een thema. Maar ook het ambacht werd belangrijk, van de teelt tot en met het branden van de koffiebonen. Koffietentjes begonnen hun eigen bonen te branden en er kwamen veel meer koffieblends dankzij de vele variaties in branding en soorten koffiebonen. Ook de kunsten van de barista werden populair; latte art kwam op en werd alom geliefd. Deze derde koffiegolf die begon aan het einde van de 20e eeuw, staat dan ook bekend als de periode van de specialty coffees.

Koffiebonen branden en slimme koffieautomaten

Vanaf 2010 werd de techniek belangrijk. Slimme en geavanceerde apparaten waarmee je die geliefde specialty coffees ook thuis of op de zaak kunt maken. En waarmee de kwaliteit van de koffieboon veel beter bewaard blijft en terug te proeven is in het koffiekopje. Koffiebonen branden werd ook ineens door veel meer merken zelf gedaan waardoor er een heel uitgebreid aanbod is aan koffiesmaken. Zelf doen we dat ook; met de koffiemelangeur die speciaal voor ons unieke koffiemelanges ontwikkelt en waarvan dankzij de goede koffieautomaten ook volop genoten wordt. Deze vierde wave wordt ook wel omschreven als de apparatenrevolutie in de koffiewereld.

Duurzaam en circulair met koffie

De vijfde wave komt nu langzamerhand in opkomst. Een golf waarin duurzaamheid en circulaire economie centraal staan. Koffie is in deze wave niet alleen meer iets om te drinken, het is een product dat grondstoffen voor andere toepassingen levert. Zoals het koffiedik dat gebruikt wordt om oesterzwammen op te kweken. Dat wij nu ook al koffiedik inzamelen, is dus eigenlijk supertrendy! De verwachting is dat de komende tijd duurzaamheid en goede smaak bij koffie steeds belangrijker worden. Een goede zaak wat ons betreft.

Eerlijke koffie smaakt dubbel zo goed

In welke wave we ook zitten, voor ons is het sowieso belangrijk dat koffie goed smaakt en eerlijk verkregen is. Daar werken we aan met onder andere ons Oegandaproject maar ook door alsmaar duurzamer te werken. Dat plus de ontwikkelingen in ons koffie-aanbod en de hoge kwaliteitseisen die we stellen aan onze koffiesoorten, maakt dat elk kopje Fortune-koffie dubbel zo goed smaakt.

Ook bij jou op de zaak lekkere en duurzame koffie?

Wil je ook echt lekkere en verantwoorde koffie bij jou op de zaak? Trendy duurzaam en ouderwets lekker zeg maar? Maak dan een afspraak met de koffieleverancier bij jou in de buurt. Hij laat je graag met onze kwaliteit in koffie kennis maken!

Labels: