Net gestart en dan corona: Prodjex koos succesvol een andere koers

Leestijd: 4 minuten

Het inspirerende ondernemersverhaal van Prodjex in Fortune’s Koffiecorner

Licht- en geluidapparatuur verhuren voor evenementen en aan de horeca. Dat liep goed, tot corona kwam. Bij Prodjex was net de keus gemaakt om zich 100% op dit bedrijf te richten, maar dat liep anders. Toch zagen ze ook in deze veranderende markt een kans en die pakten ze met beide handen aan. Een inspirerend ondernemersverhaal in deze Fortune’s Koffiecorner over kansen en uitdagingen sinds corona.

Voor feesten en partijen

Daniël Bossers werkte in het familiebedrijf; een recreatiebedrijf met onder andere een indoor speelparadijs. Maar zijn passie was licht en geluid. Daarom had hij ook Prodjex, een bedrijf dat hij samen met Ingo Schachtschabel eigenlijk als hobby was gestart. Ze verhuurden audiovisuele apparatuur voor feesten en partijen. De horeca was een enthousiaste afnemer en de hobby ‘liep wat uit de hand’. Hoog tijd dus om het te professionaliseren.

“In 1 week een lege agenda”

Het familiebedrijf werd verkocht en in april was Prodjex hét bedrijf waar ze het mee zouden gaan maken. Ze begonnen enthousiast maar corona sloeg toe. “In een week tijd was onze goedgevulde agenda helemaal leeg.” Ze hadden een hal vol met apparatuur, maar geen klant of bedrijf om het op te hangen.

Andere vraag, andere markt, zelfde kennis

“Stilzitten is niets voor ons. We zijn gaan kijken wat we wel konden doen. En we merkten al snel dat er een vraag in de markt was naar installatie van audiovisuele apparatuur.” Van scholen die in de aula beamers of grote schermen nodig hadden, conferentiecentra die vergaderingen online wilden kunnen hosten tot bedrijven waar de Zoom- en Teams-vergaderingen van goede kwaliteit moest zijn. Ineens was er een grote vraag naar apparatuur waar ze bij Prodjex al verstand van hadden en het ook konden installeren. De keus was dus snel gemaakt.

Geluidsinstallaties

Behalve het installeren van alles wat maar nodig is om online te kunnen vergaderen, is Prodjex ook nog met muziek bezig. Grote productiehallen waar vroeger nogal eens een radiootje met verlengsnoer werd neergezet, voorzien zij nu van geluidsinstallaties zodat iedereen overal lekker naar muziek kan luisteren. Veel veiliger want conform de eisen van de brandweer, maar ook veel professioneler en rustiger. Overal klinkt nu immers dezelfde muziek.

Ruimere markt, meer kansen

Alle ervaring die er al was, wordt nu gebruikt voor een andere, grotere markt. Geen cafés meer maar grote bedrijven waar in fabrieken, distributiecentra of werkplaatsen het licht, geluid en video goed geregeld moet zijn. Of scholen en vergadercentra waar de online lessen of een Algemene Ledenvergadering online mogelijk gemaakt moeten worden. De markt is eigenlijk alleen maar verruimd waardoor hun kansen zijn toegenomen. En kan er straks weer gefeest worden? Dan verhuren ze natuurlijk alsnog de benodigde apparatuur.

Veel veranderd, behalve de koffie

In 2020 is er veel veranderd voor Prodjex. Behalve de koffie. Bij het indoor speelparadijs hadden ze al de koffie van Fortune en zodra Prodjex echt startte, werd een bonenkoffiemachine aangeschaft. Echte ondernemers dus die kiezen voor kwaliteit en niet bij de pakken neerzitten. Ook niet toen bij de start de orderportefeuille in een week tijd helemaal leeg liep. Zulke ondernemersverhalen zijn inspirerend en delen we graag, als online koffiepraat.

Ook met jouw bedrijf in Fortune’s Koffiecorner?

Heb jij met jouw bedrijf ook zo’n switch gemaakt of ben je op een andere manier een zakelijke uitdaging aangegaan als gevolg van deze tijd? Laat het weten aan jouw koffieleverancier en wie weet sta jij binnenkort in Fortune’s Koffiecorner!

Meer inspirerende verhalen lezen?
Lees hier het verhaal van de Aardbeien Drive In Hazerswoude