Beter sporten met koffie

En, zijn jouw hardloopschoenen al gebruikt dit jaar? Of is de fiets onder een laag stof vandaan gehaald? De meesten beginnen elk nieuw jaar met mooie sportieve voornemens. Heb jij die ook gemaakt, dan hebben we goed nieuws voor je; koffie helpt daarbij. Je gaat namelijk beter sporten dankzij koffie.

Minder spierpijn

Zo zorgt koffie er onder andere voor dat je minder spierpijn hebt, betere resultaten boekt en spiermassa behoudt. En ook voor degenen die zich meer met balsporten bezig houden, is koffie heel gunstig. Het verbetert namelijk de motorische vaardigheden, niet geheel onbelangrijk op bijvoorbeeld het voetbalveld.

Meer uithoudingsvermogen en kracht

Cafeïne is de reden dat koffie zo’n positieve invloed op het sporten heeft. Doordat het de bloedvaten verwijdt, neemt de toevoer van bloed naar de spieren toe. Dit effect houdt tot ruim een uur na de laatste kop koffie aan en deze betere bloedcirculatie zorgt voor meer zuurstof in het lichaam, meer uithoudingsvermogen en kracht.

Scherp en alert

Zoals iedereen ook weet, is cafeïne ook goed voor het geheugen. Het maakt je scherper en alerter. Tijdens het sporten werkt dat ook door in jouw lichaam; door cafeïne onthoudt het lichaam de oefeningen en terugkerende bewegingen waardoor je ze bij herhaling steeds beter, en dus effectiever, gaat uitvoeren.

Sterker lichaam, betere conditie en minder blessures

Het eerste effect van cafeïne is al na tien seconden merkbaar en houdt dus tot ruim een uur aan. Maar het meeste voordeel zit toch vooral in de langdurige effecten; doordat je zwaarder kunt trainen, wordt jouw lichaam sterker en jouw basisconditie beter waardoor het risico op blessures weer afneemt. Ook zorgt cafeïne voor minder spierpijn doordat je na twee tot drie kopjes koffie bij een intensieve training van een half uur minder pijnlijke spieren ervaart.

Betere glycogeenvoorraad met cafeïne

Om beter te sporten hoef je overigens niet alleen voor het sporten koffie te drinken. Door na afloop een kopje koffie te nemen, slaat je lichaam tot vier uur na het sporten veel beter glycogeen op uit koolhydraten dan als je na het sporten alleen maar koolhydraten neemt. Glycogeen is een belangrijke energiebron voor de spieren. Zo werk je met dat kopje koffie na het sporten alweer aan een betere sportprestatie voor de volgende keer!

Koffie bij sportevenementen…

Start jij de dag pas goed met een kop koffie? Dan weet je dat je werkt aan een sterk sportlichaam. Je moet alleen nog wel even die hardloopschoenen aantrekken of die fiets tevoorschijn halen. En als je dan meedoet aan een sportevenement, dan kom je ons misschien ook nog wel tegen als sponsor ! Haal dan meteen dat kopje koffie. Je lichaam heeft het hard nodig!

… en natuurlijk elke dag

Wil jij niet wachten op dat sportevenement voor je dat lekkere kopje koffie drinkt? Vraag het dan aan de koffieleverancier bij jou in de buurt. Hij zorgt ervoor dat je op het werk elke dag weer goede koffie kan drinken!

Labels:

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden in onze privacy- en cookieverklaring