Altijd een glimlach bij de klant, dat wil franchiseondernemer Arjan van Ballegooien
08-05-2025

“Bij Fortune Coffee ben je een samenwerkende ondernemer”, zo vat Arjan van Ballegooien het franchisen bij Fortune Coffee samen. “Je werkt zelfstandig maar je doet het toch echt samen. En daardoor sta je sterker.” Als ondernemer bij Fortune Coffee is Arjan nu al ruim 11 jaar het gezicht in regio Gorinchem. Een regio die hij vanuit niets heeft opgebouwd. En met succes, want niet alleen is hij gegroeid in klanten, Arjan won in 2024 ook de Klanttevredenheidsprijs!
Vanaf nul opbouwen
Eerder had Arjan al als franchiser gewerkt, toen nog in poetsmiddelen voor de autobranche. Na een korte uitstap waar hij als verkoopleider in loondienst werkte, besloot hij dat het ondernemen hem toch meer lag. “Ik wilde weer voor mezelf beginnen en via-via kwam ik bij Fortune Coffee uit. Ik woon in Gorinchem dus deze regio lag voor de hand. Maar Fortune Coffee was hier nog niet bekend, het begin was daardoor wel pittig. Ik moest het vanaf nul opbouwen.” Door te pionieren en met de ondersteuning vanuit de Centrale Organisatie, werd Arjan langzamerhand een bekend gezicht in de regio. “Ik zorgde ervoor dat ik veel te zien was. Bij netwerken, door bedrijven te bezoeken en bij evenementen langs te gaan met de grote koffiebeker van Fortune Coffee. Vanuit de organisatie werd telemarketing ingezet en hielpen ze met advertentiecampagnes.”
Loyale klanten
De eerste klant die zo bij Arjan kwam, is nog steeds klant. “Dat vind ik echt geweldig! Tevreden klanten zijn belangrijk, maar loyale klanten nog meer. En die heb ik.” Bedrijven die in de beginperiode Arjan hadden gesproken, kwamen daar tot jaren na dato nog op terug. “Natuurlijk had niet iedereen meteen een koffieautomaat of een andere koffieleverancier nodig. Maar ze dachten wel aan me toen die vraag er wel was. Met alle inzet van het begin heb ik genoeg indruk weten te maken.”
Attenties van klanten
De klanten zelf hebben ook op Arjan indruk gemaakt. Toen hij een periode ziek was, vergaten ze hem niet. “Ze stuurden zelfs attenties op. Dat was heel mooi.” Ook vanuit de collega-ondernemers en de Centrale Organisatie voelde hij zich gesteund. “De collega’s van andere regio’s boden aan te helpen waar maar kon en vanuit de organisatie hielpen ze ook mee. Door heel praktische zaken op te lossen zoals de voorraad rechtstreeks sturen naar de klant, maar ook door mee te denken. Dan voel je wel dat je dankzij de franchiseorganisatie samen staat, en sterker bent.”
Klanttevredenheidsprijs 2024
Inmiddels zien de klanten Arjan en zijn medewerker weer gewoon zelf. Het persoonlijke contact met regelmatig een grap en altijd oprechte interesse, is kenmerkend voor zijn manier van werken. Dat Arjan eind vorig jaar de Klanttevredenheidsprijs won, is dan ook niet zo heel raar. Die prijs was voor de regio met de hoogste NPS-score (Net Promotor Score, een manier om de klanttevredenheid te meten). “Af en toe breng ik een doos koeken mee als ik de koffie breng. En ik maak altijd wel een grapje met de klanten. Maar ik vraag ook hoe het met ze gaat en met het bedrijf. Zo bespreken we vaak heel wat en als ik weer langskom, dan vraag ik er weer naar. Ik ken m’n klanten echt en zorg dat het altijd heel goed geregeld is voor ze.”
‘Door de boter en de suiker rollen’
Waar Fortune Coffee sterk in is, is volgens Arjan heel duidelijk. “Dat persoonlijke contact, daarmee maken we echt het verschil. We zitten sowieso al dichtbij de klant. Maar ik zorg ook echt voor die persoonlijke aandacht.” Dat doet hij op zijn eigen manier, of zoals Arjan dat zegt ‘we rollen ze elke dag door de boter en de suiker’. Zodat als ze bij de klant weer weggaan, die altijd een glimlach op het gezicht heeft. “We werken bij Fortune Coffee niet met contracten. We doen gewoon zo goed ons best dat de klant het fijn vindt om bij ons te zijn. Want je weet het: ‘Banden die niet knellen, die binden het meest.’”
Goed contact
Ook met de collega-ondernemers houdt hij goed contact. “Elk kwartaal is er de franchisevergadering en per half jaar een themadag. Dan spreek je elkaar sowieso. En daarnaast heb je contact met de naastliggende regio’s. Om te overleggen of ervaringen uit te wisselen. Je hebt elkaar hard nodig. We hebben allemaal hetzelfde belang: de klant moet tevreden blijven.”
Ook ambities als ondernemer? Dit zijn de tips van Arjan:
Ook al heeft Arjan nu de Klanttevredenheidsprijs gewonnen, hij is wat hem betreft voorlopig nog niet klaar. “Ik wil nog groeien, meer marktaandeel en een paar medewerkers erbij. En dat kan zeker want we zijn steeds meer zichtbaar.” Wie ook de ambitie heeft om in een eigen regio een succesvol koffiebedrijf te starten, die doet er volgens Arjan goed aan om bij Fortune Coffee te gaan kijken. “Alles is al geregeld: de productlijn, marketing, inkoop. Daar hoef je dan niet meer over in te zitten. En je kan kiezen uit een heel palet van mogelijkheden om te groeien in de regio. De organisatie ontzorgt je. Je stapt in een rijdende trein met daarin de know-how van jaren. Dat scheelt enorm, je hoeft niet meer zelf het wiel uit te vinden.” Hij geeft startende franchisers ook nog een tip: “Blijf dicht bij jezelf. Doe wat bij jou past, dan gaat het je het meest natuurlijk af en dan houd je het ook vol.” Meer informatie over hoe je franchisenemer bij Fortune Coffee word lees je in ons blog: 'Hoe word ik franchisenemer bij Fortune Coffee?'
Interesse in franchisen, meld je aan en we beginnen met een goede kop koffie!
Wil jij ook net als Arjan zelfstandig ondernemen maar wel samenwerken met andere ondernemers? Meld je dan aan bij onze franchiseorganisatie via deze pagina. Aanmelden is vrijblijvend, we plannen dan eerst een gesprek met je en natuurlijk regelen wij een goede kop koffie. Dat spreekt voor zich!