Duurzaam ondernemen met een kopje koffie, dat vinden wij niet raar

Duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoorde keuzes maken als ondernemer, dat vinden wij niet raar en zelfs niet heel bijzonder. Het is voor ons de standaard. Wij willen namelijk dat iedereen kan genieten van een goede kop koffie; de klant die het drinkt maar ook de koffieboer die de koffiebonen teelt en levert. Vandaar dat we bij alles wat we doen de meest duurzame en milieuvriendelijke optie proberen te kiezen. Dat levert een heel verantwoorde selectie van producten op waar je oprecht van kunt genieten. En dat is dan wel weer heel bijzonder…

Koffie met een keurmerk

In ons assortiment koffie, thee en cacao kun je ook verantwoorde keuzes maken met de verschillende keurmerken. Die keurmerken betekenen elk iets anders maar ze staan allemaal voor een betere wereld voor de koffieboeren, de dieren, het milieu en ook voor ons als eindgebruikers. Want als we nu verstandig en verantwoord met onze natuurlijke bronnen omgaan, voorkomen we uitputting van de aarde en dragen we bij aan het realiseren van de klimaatdoelen.

Betere situatie voor de boeren

Neem bijvoorbeeld het Fairtrade/Max Havelaar-keurmerk. Dat is primair gericht op het verbeteren van de situatie van de boeren. Als zij kunnen werken onder eerlijke voorwaarden zal hun bestaan verbeteren en kunnen ze investeren in de gemeenschap en de toekomst van hun kinderen. Om aan dit keurmerk te voldoen moeten de boeren onder meer milieuvriendelijk telen en arbeidsrechten respecteren. Zo ontstaat er een cultuur waarin zorgvuldig met de mensen en het milieu wordt omgegaan, nu en bij de volgende generaties.

Fusie tussen Rainforest Alliance en UTZ Certified

Twee andere keurmerken die veel voorkomen in ons assortiment, zijn de Rainforest Alliance en UTZ Certified. Beide zijn gericht op het milieu waarbij de Rainforest Alliance een focus heeft op de landen waarin het regenwoud groeit en UTZ Certified gericht is op duurzame landbouw, waar ook ter wereld. Een grote overlap dus en om die reden zullen deze organisaties ook fuseren en een nieuw keurmerk vormen, dat overigens ook Rainforest Alliance gaat heten.

Bundeling van krachten

Aan dit nieuwe keurmerk wordt nog gewerkt maar ook deze organisaties geloven net als Fortune, in de kracht van ‘samen sterk’ en ze zullen daarom gaan fuseren. Het voordeel daarvan is dat het nieuwe keurmerk de krachten van twee organisaties bundelt en daarmee een krachtiger stem krijgt in de bescherming van het milieu en het standaardiseren van duurzame landbouw. Ook wordt deelname aan dit keurmerk eenvoudiger omdat het efficiënter zal zijn; een bedrijf hoeft niet meer te voldoen aan de (administratieve) eisen van twee verschillende organisaties. De standaarden zullen niet minder streng zijn, maar het dubbele werk dat nu er nu voor nodig is, zal tot het verleden gaan behoren.

Duurzame keuzes in koffie voor duurzaam ondernemen

Door als leverancier zoveel waar mogelijk te kiezen voor producten die aan een of meerdere van deze keurmerken voldoen, maken we het bij Fortune Coffee voor onze klanten ook mogelijk om (deels) duurzaam te ondernemen. Wie immers deze koffie-, thee- of cacaoproducten kiest, draagt bij aan een betere wereld. Een prima reden om nog een extra kopje koffie te schenken, toch?

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden in onze privacy- en cookieverklaring